Zamiana nieruchomości u notariusza

Zamiana nieruchomości wiąże się z koniecznością wizyty w kancelarii notarialnej, ponieważ wszelkie transakcje obrotu nieruchomościami muszą mieć formę aktu notarialnego. Doświadczony notariusz dopilnuje, aby transakcja była zgodna z prawem i żeby wszystkie dokumenty były ważne i poprawne. W artykule omówione zostaną kwestie związane z zamianą nieruchomości, w tym formalności związane z umową notarialną, lista niezbędnych dokumentów informacji oraz wysokość taksy notarialnej i opłat.
Sprzedaż nieruchomości notariusz Warszawa
W tym artykule:

Co to jest zamiana nieruchomości

Zamiana nieruchomości jest prawnym czynem cywilnym polegającym na wymianie nieruchomości między dwoma osobami. Oznacza to, że jedna osoba przenosi własność swojej nieruchomości na drugą osobę, a ta druga osoba przenosi własność swojej nieruchomości na pierwszą osobę.

Zamiana nieruchomości jest ważna prawnie tak samo, jak inne transakcje na rynku obrotu nieruchomościami, na przykład sprzedaż czy darowizna. Wymaga ona zawarcia umowy zamiany w formie aktu notarialnego, która musi być zarejestrowana w księdze wieczystej i tym samym jest skuteczna wobec osób trzecich.

Zasady zamiany nieruchomości określają przepisy kodeksu cywilnego (Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny

Art. 603. Przez umowę zamiany każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy.
Art. 604. Do zamiany stosuje się odpowiednio przepisy o sprzedaży.Kodeks cywilny

Przedmiotem zamiany mogą być nieruchomości oraz rzeczy czy prawa majątkowe, takie jak na przykład spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu. 

Zamiana nieruchomości z dopłatą

Zamiana nieruchomości nie musi dotyczyć rzeczy równej wartości. Co więcej, niekiedy dysproporcje w cenie rynkowej są bardzo duże. W takim przypadku jedna ze stron transakcji zobowiązana jest do uiszczenia dopłaty, której wysokość określa umowa zamiany.

Jakie dokumenty potrzebne są przy zamianie nieruchomości

Stawając u notariusza w celu sporządzenia aktu notarialnego umowy zamiany nieruchomości, bez względu na ich rodzaj, należy przedstawić następujące informacje i dokumenty:

  • dane osobowe stron umowy zamiany nieruchomości:
    • imiona i nazwiska, imiona rodziców,
    • adres zamieszkania,
    • stan cywilny oraz ewentualnie oficjalny dowód na istnienie małżeńskiej umowy majątkowej,
    • nr dowodu osobistego lub paszportu,
    • PESEL,
  • w przypadku, gdy umowę w imieniu którejś ze stron transakcji zawiera pełnomocnik, powinien mieć ze sobą oryginał pełnomocnictwa.

Oprócz tego, w zależności od rodzaju nieruchomości podlegających zamianie, należy mieć ze sobą dokumenty wymienione na stronach dotyczących:

Ile kosztuje zamiana nieruchomości u notariusza

Koszt notariusza przy zamianie nieruchomości składa się z kilku elementów:

  1. taksa notarialna, 
  2. koszt wniosku wieczystoksięgowego, 
  3. opłata sądowa za wpisy w księdze wieczystej
  4. podatki, których płatnikiem jest notariusz (VAT, podatek PCC),
  5. koszt wypisów aktu notarialnego, 

Notariusz pobiera taksę notarialną, która maksymalna wysokość jest ustalana przez Ministra Sprawiedliwości. Notariusz określi taksę notarialną na podstawie analizy dokumentów konkretnej sprawy.

Bazowa wysokość taksy notarialnej wynosi:

  • 100 zł przy wartości zamiany do 3000 złotych,
  • 100 zł + 3% od nadwyżki powyżej 3000 zł przy wartości zamiany powyżej 3000 do 10 000 zł,
  • 310 zł + 2% od nadwyżki powyżej 10 000 zł przy wartości zamiany powyżej 10 000 do 30 000 zł,
  • 710 zł + 1% od nadwyżki powyżej 30 000 zł przy wartości zamiany powyżej 30 000 do 60 000 zł,
  • 1010 zł + 0,4% nadwyżki powyżej 60 000 zł przy wartości zamiany powyżej 60 000 zł do 1 000 000 zł,
  • 4770 zł + 0,2% od nadwyżki powyżej 1 000 000 zł przy wartości zamiany powyżej 1 000 000 zł do 2 000 000 zł,
  • 6770 zł + 0,25% od nadwyżki powyżej 2 000 000 zł, ale nie więcej niż 10 000 zł lub 7500 zł (dla I grupy podatkowej) przy wartości zamiany powyżej 2 000 000 zł.

Notariusz pobierze również opłaty sądowe związane z zamianą nieruchomości według obowiązujących stawek.

Honorarium notariusza obłożone jest 23-procentowym podatkiem PTiU (VAT).

NOTARIUSZ W WARSZAWIE

Zadzwoń do notariusza, aby ustalić termin spotkania. Wyjaśnimy znaczenie interesującej Cię czynności notarialnej, przedstawimy listę potrzebnych dokumentów, wyliczymy wysokość podatków i opłat. 

ZOBACZ RÓWNIEŻ
notariusz sprzedaż nieruchomości warszawa

Sprzedaż nieruchomości

Notariusz sporządzi akt sprzedaży nieruchomości – mieszkania, działki, domu. Sporządzimy umowę, wyjaśnimy znaczenie poszczególnych zapisów, wyliczymy podatki i taksę notarialną. Dowiedz się więcej.

notariusz przepisanie nieruchomości warszawa

Przepisanie nieruchomości

Mamy duże doświadczenie w obsłudze darowizn – mieszkań, domów, działek. Doradzamy w sprawie umowy i istotnych aspektów prawnych realizowanych czynności notarialnych. Dowiedz się więcej na temat darowizny nieruchomości.

notariusz najem okazjonalny warszawa

Najem okazjonalny

Notariusz kompleksowo załatwia formalności związane z umową o najem okazjonalny – sporządza umowę, poświadcza podpisy, sporządza wymagane oświadczenia. Dowiedz się więcej na temat najmu okazjonalnego.

notariusz akt poświadczenia dziedziczenia warszawa

Akt poświadczenia dziedziczenia

W kancelarii załatwiamy sprawy związane z dziedziczeniem – spisujemy testamenty, sporządzamy akty poświadczenia dziedziczenia oraz dzielimy spadki. Dowiedz się więcej na temat poświadczenia dziedziczenia.