Założenie fundacji u notariusza

Notariusz wyjaśnia kwestie związane ze założeniem fundacji, w tym definicję pojęcia „fundacja”, niezbędne formalności, wymagane dokumenty i informacje oraz wysokość taksy notarialnej i opłat.
Notariusz w Warszawie
W tym artykule:

Co to jest fundacja

Fundacja to organizacja o określonej formie prawnej, powołana w celu realizacji użytecznych celów społecznych lub gospodarczych. Fundacje mogą zajmować się rozwojem nauki oraz kultury i sztuki, ochroną zdrowia, ochroną środowiska, rozwojem gospodarki oraz pomoc społeczną, i są po stowarzyszeniach drugą co do popularności formą prawną wśród organizacji pozarządowych.

Działalność fundacji reguluje Ustawa o fundacjach (Ustawa z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach)

Fundacja może prowadzić działalność na całym terytorium Polski i poza granicami kraju, a jej działalność jest nadzorowana przez organy państwowe, takie jak Ministerstwo Sprawiedliwości, Ministerstwo Finansów i urzędy skarbowe. Fundacja musi regularnie składać raporty finansowe i sprawozdania ze swojej działalności do właściwych organów państwowych.

Fundację posiada następujące cechy:

  • jest powoływana przez fundatora – osobę fizyczną lub prawną,
  • realizuje cele społecznie lub gospodarczo użyteczne, taki na przykład jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami,
  • jest organizacją pozarządową,
  • ma wyodrębniony majątek,
  • jej działalność nie jest nastawiona na zysk,
  • ma osobowość prawną,
  • działa w oparciu o statut i przepisy Ustawy o fundacjach
  • jest rejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym,
  • może prowadzić działalność gospodarczą, a uzyskane zyski przeznacza na swoją działalność statutową.

Jak założyć fundację

Fundacja powstaje w wyniku złożenia oświadczenia woli o ustanowieniu fundacji (akt fundacyjny) w formie aktu notarialnego lub w testamencie.

Akt fundacyjny określa cel fundacji i majątek przeznaczony na realizację tego celu. Po sporządzeniu aktu notarialnego ustanawiającego fundację, należy dokonać zgłoszenia do sądu i dostarczyć statut fundacji oraz wypełnić wymagane dokumenty. W przypadku zaakceptowania zgłoszenia przez sąd, fundacja zostaje zarejestrowana i uzyskuje osobowość prawną.

Istnieje możliwość sporządzenia aktu fundacyjnego za granicą, ale musi być on sporządzony przez polskiego konsula i po uzyskaniu od Ministra Sprawiedliwości pisemnego upoważnienia wydanego na wniosek ministra właściwego do spraw zagranicznych.

Jakie informacje i dokumenty potrzebne są sporządzania umowy spółki

Stawając u notariusza w celu sporządzenia umowy spółki, należy wskazać następujące informacje:

  • dane osobowe wspólników:
    • imiona i nazwiska, imiona rodziców,
    • adres zamieszkania,
    • stan cywilny oraz ewentualnie oficjalny dowód na istnienie małżeńskiej umowy majątkowej,
    • nr dowodu osobistego lub paszportu,
    • PESEL,
  • jeśli do spółki przystępuje osoba prawna (np. inna spółka lub fundacja), należy podać jej:
    • nazwę,
    • numer KRS,
  • nazwa spółki,
  • siedziba spółki,
  • przedmiot działalności spółki (na przykład wskazanie numerów według Polskiej Klasyfikacji Działalności),
  • czas działania spółki, jeśli ma zostać w umowie oznaczony,
  • wysokość kapitału zakładowego,
  • wskazanie osób mogących reprezentować spółkę.

Ile kosztuje założenie fundacji u notariusza

Notariusz pobiera taksę notarialną, która maksymalna wysokość jest ustalana przez Ministra Sprawiedliwości.

W przypadku sporządzenie aktu fundacyjnego, bazowe stawki honorarium notariusza zależą od wysokości majątku fundacji i wynoszą:

  • 100 zł przy majątku fundacji do 3000 złotych,
  • 100 zł + 3% od nadwyżki powyżej 3000 zł przy majątku fundacji powyżej 3000 do 10 000 zł,
  • 310 zł + 2% od nadwyżki powyżej 10 000 zł przy majątku fundacji powyżej 10 000 do 30 000 zł,
  • 710 zł + 1% od nadwyżki powyżej 30 000 zł przy majątku fundacji powyżej 30 000 do 60 000 zł,
  • 1010 zł + 0,4% nadwyżki powyżej 60 000 zł przy majątku fundacji powyżej 60 000 zł do 1 000 000 zł,
  • 4770 zł + 0,2% od nadwyżki powyżej 1 000 000 zł przy majątku fundacji powyżej 1 000 000 zł do 2 000 000 zł,
  • 6770 zł + 0,25% od nadwyżki powyżej 2 000 000 zł, ale nie więcej niż 10 000 zł.

Przykład

W przypadku sporządzania aktu fundacyjnego dla fundacji o majątku 8 000 zł maksymalna wysokość taksy notarialnej wyniesie 250 zł (100 zł + 150 zł stanowiące 3% nadwyżki ponad 3000 zł)

Poza tym należy uwzględnić koszt wypisów w wysokości 6 zł za każdą rozpoczętą stronę. Honorarium notariusza obłożone jest 23-procentowym podatkiem PTiU (VAT).

NOTARIUSZ W WARSZAWIE

Zadzwoń do notariusza, aby ustalić termin spotkania. Wyjaśnimy znaczenie interesującej Cię czynności notarialnej, przedstawimy listę potrzebnych dokumentów, wyliczymy wysokość podatków i opłat. 

ZOBACZ RÓWNIEŻ
notariusz sprzedaż nieruchomości warszawa

Sprzedaż nieruchomości

Notariusz sporządzi akt sprzedaży nieruchomości – mieszkania, działki, domu. Sporządzimy umowę, wyjaśnimy znaczenie poszczególnych zapisów, wyliczymy podatki i taksę notarialną. Dowiedz się więcej.

notariusz przepisanie nieruchomości warszawa

Przepisanie nieruchomości

Mamy duże doświadczenie w obsłudze darowizn – mieszkań, domów, działek. Doradzamy w sprawie umowy i istotnych aspektów prawnych realizowanych czynności notarialnych. Dowiedz się więcej na temat darowizny nieruchomości.

notariusz najem okazjonalny warszawa

Najem okazjonalny

Notariusz kompleksowo załatwia formalności związane z umową o najem okazjonalny – sporządza umowę, poświadcza podpisy, sporządza wymagane oświadczenia. Dowiedz się więcej na temat najmu okazjonalnego.

notariusz akt poświadczenia dziedziczenia warszawa

Akt poświadczenia dziedziczenia

W kancelarii załatwiamy sprawy związane z dziedziczeniem – spisujemy testamenty, sporządzamy akty poświadczenia dziedziczenia oraz dzielimy spadki. Dowiedz się więcej na temat poświadczenia dziedziczenia.