Co to jest fundacja
Fundacja to organizacja o określonej formie prawnej, powołana w celu realizacji użytecznych celów społecznych lub gospodarczych. Fundacje mogą zajmować się rozwojem nauki oraz kultury i sztuki, ochroną zdrowia, ochroną środowiska, rozwojem gospodarki oraz pomoc społeczną, i są po stowarzyszeniach drugą co do popularności formą prawną wśród organizacji pozarządowych.
Działalność fundacji reguluje Ustawa o fundacjach (Ustawa z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach)
Fundacja może prowadzić działalność na całym terytorium Polski i poza granicami kraju, a jej działalność jest nadzorowana przez organy państwowe, takie jak Ministerstwo Sprawiedliwości, Ministerstwo Finansów i urzędy skarbowe. Fundacja musi regularnie składać raporty finansowe i sprawozdania ze swojej działalności do właściwych organów państwowych.
Fundację posiada następujące cechy:
- jest powoływana przez fundatora – osobę fizyczną lub prawną,
- realizuje cele społecznie lub gospodarczo użyteczne, taki na przykład jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami,
- jest organizacją pozarządową,
- ma wyodrębniony majątek,
- jej działalność nie jest nastawiona na zysk,
- ma osobowość prawną,
- działa w oparciu o statut i przepisy Ustawy o fundacjach
- jest rejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym,
- może prowadzić działalność gospodarczą, a uzyskane zyski przeznacza na swoją działalność statutową.
Jak założyć fundację
Fundacja powstaje w wyniku złożenia oświadczenia woli o ustanowieniu fundacji (akt fundacyjny) w formie aktu notarialnego lub w testamencie.
Akt fundacyjny określa cel fundacji i majątek przeznaczony na realizację tego celu. Po sporządzeniu aktu notarialnego ustanawiającego fundację, należy dokonać zgłoszenia do sądu i dostarczyć statut fundacji oraz wypełnić wymagane dokumenty. W przypadku zaakceptowania zgłoszenia przez sąd, fundacja zostaje zarejestrowana i uzyskuje osobowość prawną.
Istnieje możliwość sporządzenia aktu fundacyjnego za granicą, ale musi być on sporządzony przez polskiego konsula i po uzyskaniu od Ministra Sprawiedliwości pisemnego upoważnienia wydanego na wniosek ministra właściwego do spraw zagranicznych.
Jakie informacje i dokumenty potrzebne są sporządzania umowy spółki
Stawając u notariusza w celu sporządzenia umowy spółki, należy wskazać następujące informacje:
- dane osobowe wspólników:
- imiona i nazwiska, imiona rodziców,
- adres zamieszkania,
- stan cywilny oraz ewentualnie oficjalny dowód na istnienie małżeńskiej umowy majątkowej,
- nr dowodu osobistego lub paszportu,
- PESEL,
- jeśli do spółki przystępuje osoba prawna (np. inna spółka lub fundacja), należy podać jej:
- nazwę,
- numer KRS,
- nazwa spółki,
- siedziba spółki,
- przedmiot działalności spółki (na przykład wskazanie numerów według Polskiej Klasyfikacji Działalności),
- czas działania spółki, jeśli ma zostać w umowie oznaczony,
- wysokość kapitału zakładowego,
- wskazanie osób mogących reprezentować spółkę.
Ile kosztuje założenie fundacji u notariusza
Notariusz pobiera taksę notarialną, która maksymalna wysokość jest ustalana przez Ministra Sprawiedliwości.
W przypadku sporządzenie aktu fundacyjnego, bazowe stawki honorarium notariusza zależą od wysokości majątku fundacji i wynoszą:
- 100 zł przy majątku fundacji do 3000 złotych,
- 100 zł + 3% od nadwyżki powyżej 3000 zł przy majątku fundacji powyżej 3000 do 10 000 zł,
- 310 zł + 2% od nadwyżki powyżej 10 000 zł przy majątku fundacji powyżej 10 000 do 30 000 zł,
- 710 zł + 1% od nadwyżki powyżej 30 000 zł przy majątku fundacji powyżej 30 000 do 60 000 zł,
- 1010 zł + 0,4% nadwyżki powyżej 60 000 zł przy majątku fundacji powyżej 60 000 zł do 1 000 000 zł,
- 4770 zł + 0,2% od nadwyżki powyżej 1 000 000 zł przy majątku fundacji powyżej 1 000 000 zł do 2 000 000 zł,
- 6770 zł + 0,25% od nadwyżki powyżej 2 000 000 zł, ale nie więcej niż 10 000 zł.
Przykład
W przypadku sporządzania aktu fundacyjnego dla fundacji o majątku 8 000 zł maksymalna wysokość taksy notarialnej wyniesie 250 zł (100 zł + 150 zł stanowiące 3% nadwyżki ponad 3000 zł)
Poza tym należy uwzględnić koszt wypisów w wysokości 6 zł za każdą rozpoczętą stronę. Honorarium notariusza obłożone jest 23-procentowym podatkiem PTiU (VAT).